top of page

דוד גוליית הסיפור האמיתי

לפני כל משחק מרתק בספורט עולה ההשוואה לסיפור דוד וגוליית ובכל פעם שמספרים את הסיפור מחליטים שדוד הוא האנדרדוג וגוליית הוא הפייבוריט זה כנראה יותר מעניין לספר את הסיפור בצורה הזו. דוד קטן הממדים ללא ניסיון במעמד מלחיץ ומכובד מול גוליית הגדול ובעל ניסיון מבצעי רב.

אך האם זה מדויק? אני טוען שלא!


גוליית הענק הפלישתי שיש הטוענים כי ממדיו הגיעו לכדי 3 מטר. וגם אם הממדים הללו נראים מעט מוגזמים וככל הנראה מדובר ב "ענק" שגבהו כ- 190 ס"מ, באותם ימים זהו גם גובה יוצא דופן רוב האוכלוסייה אז לא הגיעה לגובה העולה על 150 ס"מ.

פרופ' ברגינר, נוירולוג מאוניברסיטת בן-גוריון, שחקר את הנושא של ממדי גוליית, הגיע למסקנה כי גוליית סבל ממחלה המוכרת כיום כמחלת הענקים "אקרומגליה" או "גיגנטיזם". התסמונת נובעת מגידול שפיר בבלוטת יותרת המוח המפרישה את הורמון הגדילה. הגידול גורם לממדי גוף גדולים מהרגיל אך גם ללחץ על עצבי הראיה, דבר המביא להפרעה בשדה הראיה וביכולת לזוז מהר. גוליית כמובן לבוש במיטב המיגון שקיים באותם ימים ומצויד בחרב או כידון כבד מאוד. דוד לעומתו היה ללא כל מיגון וכאשר שאול מציע לו את "מדיו", כולל שריון קסדה וחרב, דוד מסרב ואומר כי הוא רועה צאן ומעולם לא ניסה או השתמש בכלים אלו ולכן יישאר עם הקלע. הקלע הוא אחד הנשקים העוצמתיים בתקופה ההיא נגד חיל הרגלים והפרשים אשר מסוגל לפגוע ממרחק של 300 מטר. דוד משתמש בקלע פעמים רבות במהלך החיים שלו ולכן לפגוע במטרה כלכך גדולה כגוליית ממרחק של 2 מטר זה לא משימה מסובכת מידי בשבילו ואפילו קלה מידי.

לאור הנתונים הללו זה נראה לי לא נכון לומר שדוד הוא האנדרדוג.

דוד לא מחפש להשתוות לגוליית ולא מנסה להשוות את החוזקות של גוליית אלא משתמש בחוזקות שלו בדברים שהוא מכיר וביכולות האישיות שלו.

בספורט ובחיים בכלל אנחנו תמיד מנסים להשתוות לאנשים או לקבוצות אחרות ובכך מפספסים את הייחודיות שלנו, מה שטוב לקבוצה אחת לא בהכרח טוב ומתאים לקבוצה אחרת. אנחנו צריכים להכיר את עצמנו את האיכויות שלנו את והחולשות שלנו ורק לאחר מכן לבצע התאמות ליריבים/מתחרים שלנו.


bottom of page